Lysglimts forlis på Atlanterhavet maj 1921
Lysglimts forlis på A

http://www.lohfert.dk/

Lysglimt af Aalborg som min morfar, Otto Andersen
var 2 styrmand på, gik i brand på Atlanterhavet maj 1921.

Billedet er tage af Otto
Søforklaring - Beskrivelse af forliset

En fuldstændig beskrivelse af  tildragelsen med
skibet "Lysglimt" fra lørdag end. d. 1. maj 1921.

Kl. ca. 4 emd. opdages der røg i agterlasten. Tog straks lugerne af og gik i gang med grave ned hvor røgen viste sig. Fyrede samtidig op under dampkedlen. Kl. ca. 6. satte donky pumpen igen og pumpede vand ned . Kl. 7 1/2 holdt op med pumpning og skalkede alle luger og ventiler og afventede dag. Efter skibsråd foresloges at laste kul over bord til vi får ilden slukket. Stadig flovt og stille og ca. 1000 mil nærmeste land og ikke set et skib i de 59 dage vi har været i søen.

Mandag morgen den 2. maj.
Kl. 5 purrede alle mand på dæk gik i gang med at losse kul over bord og lossede til ca. 11.30 Fmd. 30 od 35 ? da mandskabet ikke kunne holde sig længre i rummet for røg og gasarter, satte pumperne igang og sprøjtede vand ned i agterlasten, fortsatte med pumpning hele dagen og natten, samtidig holdt skibet lans.

Tirsdag morgen den 3. maj.
Kl. 5 fortsatte med losning af agterlasten, samt prøvede at slukke ilden med vand. Lossede til kl. 8 fmd. ca. 5 fod ned i underrummet i lugen, da flammerne slog ud lig en eksplosion og mandskabet ikke kunne holde sig i rummet mere. Hold igen skibsråd og fandt at vi ikke ture sprøjte med vand i rummet, da det viste sig at ilden havde en større rumfang forefter end først antaget, og at en større eksplosion ikke skulle gentage sig, men svinge alle bådende ud i daviderne, og gøre alt klar til at forlade skibet om nødvendigt, dog holde os ved det så længe som muligt, og endnu om muligt få det i havn. Lukkede alle luger på nær en agterluge, for at gasarterne kunne strømme ud. Kl. 7 1/2 emd. begyndte flammerne at slå op af agterlugen, og hele agterskibet og kahytten var fuld af røg, gav nogle af sejlene op brasede bak, satte bådende ud og fordelte mandskabet 20 mand i de 3 redningsbåde, satte tillige 2 små både til at tage ekstra proviant og vand. I Skippernes båd var 8 mand nemlig
skipper M.J. Madsen, Donkymand Toft Nielsen, matros Hans Nielsen, Letmatros Armund Lorensen ? og Henry Janson,
ungmand: Svend Jensen, Kok: Sørensen, proviant forvalter Korgquist ?
1st. styrmands båd
1st. styrmand Friis, Tømmermand Peterson, matros: Emil Madsen, letmatros: Valdemar Pedersen, Ernst Strudemann.
Ungmand: Gunnard Lind.
2 styrmands båd.
2 styrmand: Andersen. Sejlmager Fagerlund. Matros: Karl Nielsen.
Letmatros: Bjørn Thisen. Frans Schybler, og ungmand Carl Thygesen.
Holdt bådene agter for skibet hele natten fortøjet i trosser fra skibet.

Onsdag den 4. maj
Kl. 4 morgen gik skipperen og 2 mand om bord og dræbte grisen, da de kunne se, vi ikke kunne afvente dagen dertil. Kl. 6 morgen brændte trossen over omb. som holdt bådene. Ilden havde da fat i hele agterskibet. Kl. 8 faldt hele stormasten overbord efter at meranmasten? tildels var gået, holdt os ved skibet til middag. Efter at skibets plads var bestemt ved observationer holdt vi råd mellem bådene og bestuttede at lade de små både i drift, håbende at blive optaget, eller nå Azorene, som er vores nærmeste land ca. 1000 k ?.
Straks efter får skib i sigte. Styrede med alle omtalte både ned mod omtalte skib. Kl 3 1/2 emd. blev optaget af Dampskibet " Victoria Veneto" ? af Genova. Kapt. Tartunala Dodero ? på rejse fra Nordfolk til Dakar. I/S V. Veneto tog alle 3 både og deres indhold ombord.
Straks efter opdagedes den ene af de små både i synkefærdig tilstand og en del af dens indhold var gået over bord og resten ødelagt af søvand. Damperen stoppede og tog også den båd op. Derefter bestemtes "Lysglimts" plads. Samtidig fokkemasten og det sidte af Riggen gik over bord samt skroget i flammer på 27 grade 99 grader nordlig. bredde og 91 grade 01 grader vest længde. Derefter satte I/S V. Veneto fuld kraft på maskinen og styrede for Dakar. . Vinden ø. n. ø. flovt skyet luft.

M. J. Madsen
Fører


Lasten har været gradet hver dag og samme noteret i dagbogen, men lige til de sidste viste termometeret ikke stort højre varmegrad end i begyndelsen af rejsen. Var luften et par grader varmere var også lasten og omvendt. Vi mærkede ikke noget mistænkeligt før søndag den 1. maj, da vi så røg i agterlasten.

M.J. Madsen
Fører

Oplæst for hele skibets mandskab og fundet overensstemmende med sandheden og som beskrevet af disse mandskabet.  Tømrermand: M. Pettersen sejlmager C. Fagerlund Donkymand Tof Nielsen
1st. styrmand Friis, 2st. styrmand O. Andersen,
 matros Hans Nielsen, Matros Emil Madsen, Matros Carl Nielsen
Den 27/5 O. Andersen

Ved an Consulat de Danmark
i Dakar  den 12. maj 1921
Le Consul de Danmark
P P. H Sabteau ?

Efter oplysninger i "Fra sejl til diesel"
kan oplyses:
Først den 23. maj sækedes skibet (altså "Lysglimt") af I/S "Kingsburg"

F. Damsgaard






Overskrift 1